Week 6

19 maart 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Er zit alweer een week op en ik heb weer leuke dingen meegemaakt.

Maandag had ik stage op de Taaltuin. Het was niet zo heel speciaal, de lessen gingen heel erg goed. Deze week en volgende week heb ik groep 8. Het zijn twee hele stille maar wel hele lieve meiden. Het wordt dus nog een klusje voor mij om hen echt aan het praten te krijgen ;)

Dinsdag had ik weer vroeg les op Sanata Dharma. De eerste les was Cambridge curriculum maar het was best wel saai. Het is dat we die les moeten volgen om onze credits te krijgen maar anders had ik dat vak al lang laten vallen. Onze leerkracht praat alleen maar in het Bahasa en daarna geeft ze ons een korte uitleg in het Engels.
Na Cambridge hadden we een aantal tussenuren en daarna TV journalism. Dit is een hele leuke klas. Ze spreken heel erg goed Engels en ze betrekken ons bij hun bezigheden. Samen met Doret (ook een studente van de HAN) moet ik een item schieten. Ons onderwerp is gericht op de aankomende studenten die hier in Yogyakarta gaan studeren. We gaan hier dan in op unique vervoer, eten uit Yogyakarta en hotspots. Omdat wij niet wisten wat typisch eten uit Yogyakarta is, hebben twee jongens ons aangeboden om mee te gaan naar een restaurant. We hadden afgesproken dat we donderdagavond iets met hen zouden gaan eten. Omdat de andere studenten het ook leuk leek om mee te gaan, hadden we met de hele klas afgesproken.

Woensdag hadden we weer stage. Op de woensdag komen altijd de peuters en de kleuters. De lessen verliepen prima!
Omdat ze binnenkort weer een cultuurdag organiseren, helpen wij hen met de organisatie hiervan. Het gaat over de opening van de nieuwe school en ze houden een sponsorloop om geld op te halen voor de school.

Donderdag hadden we weer lessen op Sanata Dharma. Omdat we in de avond met de klasgenootjes zouden gaan eten ben ik na de lessen meteen terug naar huis gegaan en ben ik niet gaan zwemmen. Samen met mijn huisgenoot zijn we naar het restaurant gereden: The house of Raminten. Het was super gezellig, het eten was lekker en we gaan snel weer iets afspreken met de klasgenootjes. Een aantal van hen konden die avond namelijk niet en ze vonden het heel erg jammer dat ze er niet bij konden zijn.

Vrijdag begon de dag weer met een cursus Bahasa. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd en ik vind dat het al best goed gaat. Veel dingen wist ik al door mijn vader maar ik heb ook een hoop nieuwe dingen geleerd. Je merkt wel dat je het sneller oppikt doordat je hier heel veel wordt blootgesteld aan de taal. Weinig mensen kunnen hier maar goed Engels. Na de taalcursus ben ik weer naar huis gegaan. In de avond stonden er twee feestje gepland. Als eerste de play-performance van Sekolah Budi Utama. Dit is een drietalige school die waarschijnlijk een samenwerking aangaat met de HAN. We zijn er nog mee bezig maar ik hoop dat het ons gaat lukken. De optredens van de school waren ontzettend mooi om te zien. Alles was tot in de puntjes geregeld. Tijdens het optreden werd eten geserveerd. Het deed mij qua poespas een beetje denken aan de opening van de Expo die ieder jaar in oktober plaatsvindt. Dit is zoveel anders dan in Nederland. Er waren ontzettend veel grote sponsors en er werd zelfs een auto verloot. Zoiets gebeurd niet tijdens een optreden van een Nederlandse school. Het was heel leuk om een keer mee te maken en ik voelde mij best wel vereerd dat ik hierbij aanwezig mocht zijn. Nadat het was afgelopen zijn we naar K Meals gereden. Dit is een club/bar waar St. Patrick's day werd gevierd. Ik wist er het bestaan helemaal niet vanaf (oeps...) maar het was een hele gezellig avond.

Ik had geen plannen voor dit weekend. Ik zou in eerste instantie nog wat gaan doen maar door omstandigheden ging dit helaas niet door. Nouja.. niet heel erg want ik vind het ook heel erg lekker om op mijn balkon te zitten niksen. 'S avonds hadden de jongens zin in een burger. Jaajaa.. ze zitten nu in dezelfde periode waarin ik twee weken gelden verkeerde, zin in westers eten.

Vandaag heb ik ook niet veel bijzonders gedaan. Omdat ik het nogal beu was afhankelijk te zijn van scooter taxi's en mijn persoonlijke scooter taxi chauffeur heb ik besloten eerder een eigen scooter te huren (Marc Márquez 2.0 ;)). Vanavond kon ik de scooter al ophalen. Ik vond het best wel spannend aangezien ik nog nooit op een scooter heb gereden en ik niet gewend ben om links te rijden. Gelukkig heb weet ik al de weg en heb ik al kunnen wennen aan het links rijden. Het ging op zich best wel goed voor de eerste keer. Bochten maken is nog een dingetje maar volgens mijn huisgenoot wen je er snel aan. Ik ben benieuwd!!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende blog!

Liefs Renée

1. Door gijpmans:
    19 maart 2017
    Wel voorzichtig op de scooter we zien je graag hel terug , leuk weer groetjes.