Sportief weekend

27 maart 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Allereerst sorry dat mij blog nu pas online komt. Ik had hem vanmorgen klaar en toen ik het wilde posten, was de verbinding verbroken en was mijn verhaal weg…

Omdat ik tot en met donderdag niet heel veel speciaals heb gedaan begin ik deze blog vanaf vrijdag.

Op vrijdag hebben we zoals gewoonlijk Bahasa Indonesia. Deze les start om 08:00 en is om 10:00 afgelopen. Omdat een dag heel lang duurt als je niks te doen hebt, hebben we besloten om na iedere Bahasa les iets leuks te gaan doen. Vrijdag zijn we daarom ook met de scooter (hier noemen ze het een motor) naar de Blue Lagoon gereden. Het duurde ongeveer een half uurtje voordat we daar aankwamen. Omdat het hier niet echt gebruikelijk is om in je bikini te zwemmen (niet in dit gebied omdat bij de Blue Lagoon ook gewoon mensen wonen die bijna nooit blanken zien), zijn we met kleren aan gaan zwemmen. Dit heb ik na mijn zwemdiploma nooit meer gedaan dus dat was wel even wennen. Toch gek om met kleren aan te zwemmen. Maar goed, alles beter dan starende mensen en je daardoor ongemakkelijk voelen. Nadat we een aantal uurtjes hadden gezwommen hebben we ons omgekleed en hebben we nog wat foto’s gemaakt van de omgeving. Natuurlijk moesten wij ook op de foto met de mensen die daar waren. Daarna zijn we weer terug naar huis gereden. ’S Avonds had ik met Saskia en Naomi afgesproken om naar de bioscoop te gaan. Beauty and the Beast was uit en die film wilden we allemaal erg graag zien. Met nog een paar andere mensen zijn we naar Lippo plaza gegaan. In dit winkelcentrum heb je een bioscoop met hele high-tech stoelen. Zo anders dan in Nederland waar je op een rood klapstoeltje zit. Hier kunnen we nog wel wat van leren hahah… De film was heel erg leuk en we hadden allemaal genoten. Helaas regende het toen de film was afgelopen… dat wil zeggen 30 minuten in de regen terug naar huis rijden :(

Zaterdag ging de wekker al vroeg af. Om 06:00 stond ik naast mijn bed omdat ik een fietstocht ging maken naar een dorp. Om 08:00 uur waren we al bij ViaVia waar we de fietsen gingen huren. Het eerste stuk was op de grote weg. Iedereen kijkt je aan omdat ze niet snappen dat blanke mensen op zo’n drukke weg gaan fietsen. (Normaal gesproken zitten die toch in een taxi?!)
De eerste stop was bij een Village bank. Dit is een plaats waar de mensen van een dorp al hun beesten stallen. Alle rijkdommen staan dan bij elkaar en die worden bewaakt wanneer het donker wordt. Zo voorkomen ze dus dat beesten gestolen worden. Daarna zijn we naar een kroepoek fabriek gefietst. Hier hebben we gezien hoe ze kroepoek maken en mochten we het zelf ook proberen. Het was niet zo makkelijk als het op het eerste gezicht lijkt. Op het eind mochten we uiteraard proeven hoe hun kroepoek smaakt, heerlijk!!
Na de kroepoek fabriek kwamen we bij een plek uit waar ze door middel van een machine rijst uit de planten halen. In de machine zitten grote haken die ervoor zorgen dat de rijst los komt van de plant. Een leuk weetje.. zilvervlies rijst, ook wel bekent als bruine rijst is rijst met het velletje eromheen. Dit heb je ook in de kleuren rood en zwart. Witte rijst, ook wel nasi puti genoemd is dezelfde rijst maar dan zonder het velletje. De reden dat mensen hier dus vaker witte rijst eten en geen gekleurde rijst is omdat die rijst met het velletje eromheen duurder is terwijl het velletje er nog omheen zit. Ook dit mochten we zelf proberen. Het zag er gevaarlijker uit dan dat het was. Nadat we de rijst uit de plant hadden gehaald gingen we de sawa op waar we zelf rijst mochten poten. Het was heel erg leuk om deze ervaring op te doen, ondanks dat ik BIJNA met mijn hele hebben en houwen in de sawa was gevallen. Tegenover de sawa was een man die een bakstenenfabriek had. Sawa’s zijn maar 7 jaar vruchtbaar en daarna worden ze gebruikt voor andere dingen zoals het maken van bakstenen. Na een aantal jaar is de grond weer vruchtbaar genoeg waardoor ze er weer rijst kunnen verbouwen. De bakstenen worden gemaakt van de modder van de sawa’s dit mengen ze met water en laten ze dan drogen in de zon. Daarna wordt het gebakken op vuur en is het klaar voor gebruik. Ook hier mochten we zelf bakstenen maken. Het lijkt misschien niet een hele zware klus maar omdat het in de brandende zon is, wordt het na een tijdje wel zwaar. Het eindresultaat mocht er wezen en waarschijnlijk heeft iemand binnenkort bakstenen gemaakt door Nederlandse meiden! :) We eindigden onze tocht bij een tempé fabriek. Hier zag je het proces van sojaboon tot tempé. Ik wist niet dat de sojabonen zich verbinden door middel van schimmel. Als eerste doe je sojabonen die een kook en bak proces hebben gehad in een bananenblad. Om het bananenblad zit een stuk krant voor het absorberen van het vocht. Na 3 à 4 dagen heb je tempé. Het witte dat om de sojabonen heen zit is dus schimmel. Hier hadden we ook een lunch en mochten we hun tempé proeven. Ook dit smaakte heerlijk! Daarna zijn we weer met de fiets terug naar ViaVia gefietst en heb ik na de fietstocht niks bijzonders meer gedaan omdat ik nogal moe was. In Nederland fiets ik namelijk niet 4 uur lang in +31 graden. Alle foto’s hiervan staan op mijn Facebookpagina!

Zondag had ik niks gepland staan omdat het MotorGP en F1 seizoen weer begonnen is. Helaas kon ik dit niet zien omdat ze bij mij niet zijn geabonneerd op FoxSports…. Ook via VPN verbinding op het internet kon ik het helaas niet zien. De uitslag van MotorGP weet ik wel…. (Ja Dion, Rossi mag dan de eerste wedstrijd wel voor Marquez zijn geëindigd maar ik ben er van overtuigd dat hij weer wereldkampioen wordt!) ;)  Hierdoor heb ik wel het een en ander voor school kunnen doen.

Vandaag ben ik alweer begonnen aan een nieuwe week. Dat betekent dat ik hier ook alweer bijna twee maanden zit. Jezus wat vliegt de tijd!!!

Groetjes vanuit het zonnige Yogyakarta!

Tot de volgende blog,

Liefs Renée

1. Fam Welles:
    27 maart 2017
    Hallo Renee,

Wat leuk om iedere week je blog en foto's te zien en lezen!
    Je maakt daar heel wat mee .
    Hier in Venlo gaat alles zijn gangetje, het weer is lekker op dit moment.
    Gisteren was de Venloop dus erg gezellig in de stad.
    Veel groeten van John, Carolien en Stan
  2. Door gijpmans:
    27 maart 2017
    Dit was erg leuk dat jullie zoveel gezien en gedaan hebben mooi.