Alweer een week voorbij...

10 mei 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Zo, er zit alweer één week op! Nog maar 5 weekjes en dan ga ik helaas alweer naar huis. Stiekem heb ik helemaal geen zin om naar huis te gaan...

Maandag was het weer een vrije dag. Omdat Avy en Joey heel graag naar Goa Jomblang wilden gaan, dit is een grot met een sinkhole, heb ik uiteindelijk ook besloten om met hen mee te gaan. Omdat ik nogal last heb van hoogtevrees, durfde ik het in eerste instantie niet. Maarja.. als je de Merapi kunt beklimmen dan moet 60 meter abseilen toch ook wel lukken?! Na ongeveer 2 uurtjes kwamen we aan bij Goa Jomblang. In plaats van 09:00 uur begon het pas om 10:00 uur. We moesten daarom ongeveer 2 uurtjes wachten totdat we konden beginnen.
We kregen rubber laarzen aan, de touwen werden klaar gemaakt en we kregen een helm op. We konden gaan beginnen. Wij waren als 4e aan de beurt. Hoe dichter bij het kwam, hoe zenuwachtiger ik werd. En daar hing ik dan, 60 meter boven de grond. Ik dacht, waar ben ik nu weer aan begonnen, waarom wilde ik dit ook alweer. Maar toen ik eenmaal beneden was, was het prachtig. Bomen die langs rotsen naar boven groeien en de zon die door de sinkhole naar binnen schijnt. Toen iedereen beneden was, liepen we door de grot naar het ''beroemde'' kijkpunt. Op internet had ik al heel veel plaatjes gezien maar in het echt is het veel mooier. Als de zon door het gat naar beneden scheen, zag het er heel magisch uit. Om hier foto's van de te maken, is nog niet zo makkelijk.
Na ongeveer 2 uur, zijn we weer naar boven getild. De weg terug naar huis was weer spannend. Ik had eigenlijk moeten tanken maar het duurde best lang voordat ik een benzine winkeltje tegenkwam. Ja, hier heb je stalletjes waar je flessen benzine kunt kopen. Uiteraard hebben ze hier ook gewone tankstations zoals wij die kennen. Mijn scooter begaf het daarom ook op een gegeven moment en moest ik stukje lopen. Toen we eindelijk bij een benzine winkeltje aankwamen heb ik getankt en zijn we naar huis gereden.

Dinsdag, woensdag en donderdag waren gewone schooldagen en stagedagen.

Vrijdag ging ik iets doen wat ik al heel erg lang wil doen... namelijk vrijwilligerswerk. Vrienden van mijn huisgenoten hadden gevraagd of wij op een Indonesische school iets over Nederland wilden vertellen. Dus om 05:00 uur ging de wekker en om 06:15 zaten we al op de scooter. Op naar Kulon Progo. Omdat we iets te vroeg bij de school waren, moesten we buiten wachten. Natuurlijk hadden een aantal leerlingen ons gespot. Ze kwamen stiekem buiten kijken maar werden al snel door concierges terug naar binnen gestuurd. Op een gegeven moment mochten we naar binnen. We gingen eerst naar een lokaal waar leerlingen instrumenten aan het bespelen waren. Het was traditionele Angklung muziek. Nadat zij het een aantal keren voor hadden gedaan, was het de beurt aan ons. Hieruit bleek dat ik niet zo muzikaal ben. Op de trom slaan lukte net. Er waren ook leerlingen Javaans aan het schrijven. Nadat we bij hen hadden gekeken kregen we een soort van ontbijt met allemaal typische snacks uit Kulon Progo. Daarna kregen we een korte uitleg over het programma en mochten we les gaan geven aan de leerlingen. Iedereen kreeg zijn eigen klas en ik was toch wel een beetje zenuwachtig. Ondanks dat ik al 3 jaar voor de klas sta, was dit anders. Joey en Avy hadden mij al verteld dat de leerlingen heel erg enthousiast kunnen zijn, en dan bedoel ik niet gewoon blij maar echt schreeuwen en juichen als je binnenkomt, en graag met je op de foto willen of zelfs je handtekening willen. En jawel hoor.... toen ik de klas in liep was iedereen heel erg enthousiast en op het einde van de les wilde iedereen mijn handtekening en moest ik met de hele klas op de foto. Het was een ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Wat krijg je hier een energie als je lesgeeft zeg.!! Na het lesgeven zouden we eigenlijk naar een waterval gaan maar omdat ik problemen had met mijn visum moest ik terug naar Yogyakarta om dit te regelen. (Alles is goed gekomen hoor! :))

Omdat ik gisteren dus niet naar de waterval kon gaan, hadden we besloten om vandaag nog een keer naar de waterval te gaan. Avy en Joey waren gisteren namelijk wel naar de waterval geweest. Maar voordat we naar de waterval konden gaan gingen we mangrove bomen planten. Dit was ook een vrijwilligersproject. Het was een hele bijzondere ervaring. We liepen tot onze knieën in de modder. Hier heb ik op zich niet zo'n moeite mee maar wel als de modder dan helemaal vol zit met slakken!!! Jakkes, de slakken hadden ook nog een scherpe huisjes dus dat was al helemaal vervelend. Maar goed, er moeste bomen worden gepland! Nadat we ongeveer 3 bomen per persoon hadden geplant liepen we de heuvel over om ons schoon te maken in de zee. Het was het eerste zwarte zand strand dat ik gezien heb.
Nadat we schoon waren zijn we met de scooter naar de waterval gereden. We hadden wat problemen met Google Maps waardoor we op plekken kwamen waar we anders nooit zouden komen. We stonden op een gegeven moment tussen de sawa's en toen kwam er een eenden hoeder aan. Het was zo'n leuk gezicht om tientallen eenden achterelkaar te zien lopen. Toen we na wat vertraging aankwamen bij de waterval hebben we daar wat gezwommen en natuurlijk foto's gemaakt. Rond 17:00 zijn we terug naar huis gereden.

Zondag was weer een rustdag. Omdat we de hele week vroeg op moesten staan hebben we het vandaag rustig aan gedaan.
Vandaag was het ook weer een racedag van MotoGP. Jaja Dion.... Ondanks dat Rossi eerste staat in het klassement heeft hij in Spanje toch geen podium weten te behalen... ;) Ben benieuwd wat er gebeurd in Assen!

Mochten jullie het trouwens leuk vinden om de reisverhalen van mijn huisgenoten te lezen dan kan dat. Ze maken ook weekvlog waar ik af en toe ik in voorkom.

1. Door gijpmans:
    10 mei 2017
    Wat weer een geweldig verhaal ik lees het met veel plezier groetjes aan allen.