Mijn eerste ''blog'' welcome to Yogyakarta...

8 februari 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Lieve allemaal,

Ik kon zoals gewoonlijk weer niet wachten (ben nogal ongeduldig) om met iedereen te delen wat ik hier allemaal uitspook. Zaterdag 4 februari ben ik aangekomen in Yogyakarta na een vlucht van ongeveer 17 uur. De vlucht verliep soepel en ondanks dat ik helemaal alleen gevlogen ben, wat ik in het begin best wel spannend vond, ging alles goed. Op het vliegveld werd ik hartelijk ontvangen door mijn ''huisbazin'' Marina. Een hele lieve vrouw die al een tijdje in Indonesië woont. De aankomende maanden zal ik in haar huis verblijven waar ik op de bovenetage een kamer huur.

Na de lange reis heb ik mijn koffer uitgepakt, heb ik de kamer aangekleed met foto's en kaartjes die ik van alle mensen heb ontvangen en daarna ben ik even gaan rusten. Ik was best moe en moest even wennen aan alle nieuwe indrukken. Omdat ik nog geen eten had mocht ik samen met haar en haar man Ary eten. Hij had Indonesisch gekookt en het smaakte HEERLIJK!! Het was tijd om te slapen want de volgende dag zou ik met haar meegaan naar vrienden en daarna allemaal dingen regelen voor mij.

De nacht was ik goed doorgekomen en ik heb geen last gehad van een jetlag. Pfoeee... gelukkig ! :) Waar ik wel 's ochtends om 05:00 uur van wakker werd is de moskee. Omdat het een islamitisch land is, hoor je hier zo'n 5 keer per dag de moskee (nu ben ik er gelukkig aan gewend). Die dag zijn we naar Nederlandse vrienden van Marina gegaan, hebben we een simkaartje voor mij geregeld (ook niet bepaald onbelangrijk), hebben we alvast mijn stageschool bezocht, mijn vervoer geregeld (een betjak motor) en zijn we naar de supermarkt gegaan waar ik boodschappen heb gehaald voor mijn ontbijt. Ondertussen was het al middag en ben ik even op bed gaan liggen. Iedereen doet hier alles op z'n gemakkie en dat bevalt mij eerlijk gezegd wel. S'avonds heb ik saté gegeten en na wat gefacetimed te hebben met thuis ben ik gaan slapen.

Maandag, vandaag ging ik voor het eerst kennis maken met mijn stageschool, De Taaltuin. Dit is een NT2 school waar mix kinderen (voornamelijk Nederlands-Indonesisch / Belgisch-Indonesisch) Nederlands als tweede taal leren. Het was super leuk en wat zijn die kindjes schattig!! Je ziet overigens een duidelijk verschil met de Nederlandse kindjes/mentaliteit. Hier zijn de leerlingen niet brutaal terwijl het in Nederland vaak voorkomt dat je een ''moeilijke/lastige'' klas hebt. Na stage ben ik weer met de betjak motor naar mijn huisje gereden waar ik mijn eten heb opgegeten dat ik onderweg bij een warung heb gekocht.

Dinsdag was bijna dezelfde dag als maandag. Alleen ben ik na mijn stage met de 4 andere meiden wat gaan eten op Jl. Malioboro. Één van die 4 andere meiden loopt ook stage op de Taaltuin. Dit maakt het nog net iets gezelliger!

Vandaag ben ik voor de eerste keer naar Sanata Dharma University geweest. Hier heb ik mijn vakken moeten uitzoeken die ik wil gaan volgen. Ik kwam er wel achter dat het onderwijs hier heel anders is dan bij ons in Nederland. In Nederland moet ik voor deze minor 30 studiepunten halen, terwijl ik hier in Indonesië maar vakken hoef te volgen voor 6 studiepunten. Dit houdt dus ook in dat ik niet vaak op de universiteit hoef te zijn. In feiten zijn dat maar max. 3 vakken. Omdat ik hier niet aan gewend ben, heb ik er toch voor gekozen om iets meer vakken te volgen zodat ik ook iets meer om handen heb. De mensen op de universiteit zijn super aardig en behulpzaam. Nadat ik dit samen met 2 andere meiden geregeld heb zijn we wat rond gaan lopen en uiteindelijk zijn we weer op Jl. Malioboro beland. Hier heb ik voor het eerst in dagen weer iets westers gegeten, namelijk een hamburger. Toen weer terug met de betjak motor naar huis. Omdat ik nog geen avondeten had, ben ik in mijn straat bij een warung nasi goreng gaan halen. Voor €0,90 heb ik super lekker nasi gegeten (ja hier is alles nouja bijna alles spotgoedkoop!!)

Zo dit was het voor vandaag. Tot nu toe heb ik het enorm naar mijn zin en ik denk dat ik het nog meer naar mijn zin ga krijgen wanneer mijn huisgenootjes arriveren. Ik ga nu snel slapen want er is 6 uur tijdverschil...

Tot de volgende update,
Liefs Renée

1. Joey Backus:
    8 februari 2017
    Ik ben ook erg benieuwd naar de indrukken van Yogyakarta en ik denk dat we een leuke tijd gaan hebben daar samen met Avy. Tot over 2 weken!
  2. Door gijpmans:
    8 februari 2017
    Leuk om je reisverhalen te lezen
  3. Avy Sinin:
    9 februari 2017
    Leuke blog! Ik kan niet wachten om in april ook bij jullie in te trekken. We gaan zeker leuke dingen beleven. Tot snel!
  4. Ellen van Spijkeren:
    9 februari 2017